Pillars of the Earth

Tv3 har gjort ett kap och visat en miniserie (hur nu dryga 6 timmars bra film kan räknas som mini) och visade filmatiseringen av en bok som på svenska heter ”Svärdet och Spiran”. För er som gillar äventyrsfilmer med medeltida stuk kan jag rekommendera den, jag tyckte iallafall att den var jättebra. Det fanns ingen ände på intrigerna, det var många bra duktiga skådespelare med och en duktig regissör (Ridley Scott som bl.a. gjort Gladiator och den senaste Robin Hood-filmen). Eftersom den var så lång visades den över fyra dagar, bör nog ses utan reklamavbrott varje gång det blir spännande för ännu bättre känsla. Den var svår att hänga med i, i början men jag tror att om man har tålamod och orkar se första timmen så kommer man in i den bättre. Jag tyckte dessutom det var lite roligt och spännande att inte efter två sekunder förstå vilka som är ”the good guys” och vilka som är ”the bad guys”. Jag såg nu inte riktigt den helt från början, missade nog första 30 minuterna första dagen, och eftersom den som sagt var svår att hänga med första avsnittet så såg jag inte slutet den kvällen heller. Men sen gav jag den en ny chans och har därefter följt den slaviskt 🙂 men säkerligen passar den inte alla om man inte gillar en viss typ av film.