Recension Dimensions Babytäcken

Eftersom jag nu sytt bebistäcke med ”Dimensions” tre gånger, tänkte jag ge mig på att ge dem en recension. Jag handlar ju alla mina broderier från Ditt Broderi. Vill ni se vad det är för typ av täcken jag pratar om kan ni klicka här. Tyvärr finns de jag sytt/syr inte med där.

Fördelen med Dimensions är den goda kvaliten på garnerna, och att täcket redan är färdigsytt sånär som på brodyren då förstås. Mönsternyckeln, som är tryckt på tåligt papper,  är lätt att förstå eftersom det är målat i olika färger så att man enkelt ska se var det ska vara olika färger. Likaså hur man syr de olika stygn som kan förekomma (förutom korsstygn förekommer t.ex . efterstygn, stjälkstygn, fransk knut mm). Alla dessa stygn illustreras i tydliga bilder hur de ska sys. Oftast är garnerna uppdelade från början eller åtminstone uppdelade i olika ”bundles” alltså knyten. De är noga märkta med sitt nummer. Jag visar här nedan exempel från ett av mina broderier hur mönstret och nyckeln ser ut. I beskrivningen finns också några do’s and don’ts vilket var väldigt nyttigt för mig första gången jag sydde täcket. Hur det ska tvättas, hur man kan sy för att göra stygnen snyggare och mer täckande osv

Nackdelarna som jag upptäckt så långt är inte så många, men ändå rätt avgörande. Bland annat så har jag nu senaaste gången haft problem med att mönstret har blekts. Det finns ett färdigtryckt mönster på täcket som man arbetar utefter, som inte tål vatten (eftersom det ju ska försvinna i första tvätten sen). Förra gången då jag sydde ett till Natalies Collin, så råkade jag spilla vatten på det = KATASTROF. Ett tag trodde jag att det var kört, men tack vare envishet och lite jävlar anamma så blev det färdigt och jag blev ändå nöjd med det. Så den här gången har jag varit extremt noga med att hålla det undan vatten – men det har nu istället blekts av sig själv. Det går oftast att sy efter mönstret på pappret, men det blir förstås inte lika exakt och snyggt som om man haft linjerna att gå efter. Men det har löst sig ändå – jag har hunnit klart. Men det är dock värt att tänka på. Utan att låta arrogant är ett sånt här täcke ingenting för nybörjaren, och ett sånt här hinder gör det ännu svårare. Vad jag annars funnit störande är att Dimensions tenderar att inte riktigt lyckas kalkylera hur mycket garn som kommer att gå åt. Alla tre täcken har varit likadana på den punkten. De garner som ska användas lite – har de tagit för lite av – och det som skall användas mycket, har de istället överdoserat så till den grad att man har hälften kvar sen. Dessutom säljer Dimensions bara sina garner till företag, och de är dyyyra. Lyckligtvis finns det en omvandlare där man kan skriva in garnets nummer och sedan få den bäst matchande färgen i DMC:s Moulinegarn, som ju säljs i de flesta tyg och garnaffärer. Dock är det inte helt samma färgbad, vilket gör att det blir en liiiiten skillnad i nyans, om tråden tar slut t.ex. mitt i något man syr. Detta har alltså hänt för mig med alla tre täcken. Första gången var jag i kontakt med Dimensions (som är ett amerikanskt företag), och de var gulliga och skickade mig garner ända från USA. Bara det att de nog trodde jag ville ha smakprov (trots att jag är rätt säker på att jag uttryckte mig både tydligt och korrekt om min förfrågan), så jag fick helt fel färger som jag alltså inte hade någon som helst nytta av. Jag har dock fått god hjälp av de som ligger bakom ”Ditt Broderi” som alltså gav mig den här omvandlaren där jag kunde se vilket garn i DMC jag kunde köpa som matchade bäst. Så det går att lösa – men det tar ju lite extra energi. Då de här täckena dessutom ligger på ca 500 kr från början är det en sur kostnad som man inte ska behöva lägga ut, egentligen, hur liten och obetydlig den än är. Så om någon av er någon gång börjar sy något täcke och upplever samma problem, hör med mig först så att det inte är en av de färger där jag har metervis med garn kvar (jag överdriver inte).

Har du några egna erfarenheter från Dimensions? Skriv gärna en kommentar om det!

Kommentera

