Filmrecension – Thor

Ikväll har vi sett filmen ”Thor”. Jag hade hört att den var ganska dålig, så förväntningarna var inte särskilt höga. Men jag måste ändå säga att den till slut överraskade mig – positivt.

I början av filmen tyckte jag inte den var särskilt bra, framför allt på grund av att regissören utnyttjat varenda liten specialeffekt man kan skapa med dagens datateknik. Istället för att få in effekterna snyggt i storyn kändes det som de brassat på allt samtidigt överallt – det blev för mycket, av allt. Jag gillar filmer där man VET om att det är påhittat, och dataanimerat etc, men DET SYNS INTE. Det gör det här, syns alltså, och rejält med. Det som räddar filmen lite är skådespelarna. Jag kan inte för allsin dar förstå hur skickliga och högt värderade skådespelare som Natalie Portman och Anthony Hopkins valde att medverka i den här filmen – utan dem hade den säkerligen blivit en total katastrof. Det som också till slut ändå får mig att gilla filmen och som överraskade mig lite var att slutet. Där hade regissören till slut också lärt sig hitta lite mer lagom nivå på effekterna.

Historien är ganska basic, pojke möter flicka, de kommer från olika världar och så är det förstås någonting som ligger i vägen för deras kärlek. I det här fallet. En svartsjuk bror och en supermega alldeles wow far till kung. Den innehåller alla de där vanliga bitarna. Självklart så bygger historian någonlunda på Asatron men den är lite tillpiffad också förstås

Som lördagsnöje funkade filmen helt ok, även om jag erkänner att jag vissa bitar av filmen ägnade min sömnad mer intresse än åt filmen. Sammanlagt betyg blir 3 av 5. Positivt var duktiga skådespelare. Negativt var alldeles för artificiella specialeffekter. Lite enkelhet hade varit på sin plats, och en mer nedtonad film hade gjort susen.

Häromdagen såg vi en annan film – ”Black Swan”, också med Natalie Portman. DEN kommer jag att skriva lite om senare, men jag kan redan nu rekommendera er att se den. Det blev en 5a!

2 responses

  1. Såg den för ett tag sedan och jag tyckte ungefär likadant. Efter några minuter med specialeffekterna var jag beredd att helt ge upp filmen och ägna mig åt en bok istället men den blev bättre framåt slutet och då var den okej. Inte super men värd en chans.

    När ska de lära sig att överdrivna specialeffekter och annat trams inte intresserar några andra än möjligen unga pojkar? (Johan tyckte visserligen filmen var riktigt bra men jag brukar säga att han har en elvaårings smak så… 😉 )

  2. Hej Elin!

    Ja inredning vore en dröm att få jobba med, gillar att få sätta det där extra i hemmet och inreda, skapa personliga uttryck osv… 🙂

    Vad roligt med stundande bröllop, grattis!! Ni står inför något speciellt och vackert, önskar er alla lycka på vägen i planeringen. Var glad jag blir över din förfrågan. Vanligtvis brukar jag fotografera i närområdet men ev kommer vi att åka till Göteborg i sommar så jag skulle ju kunna planera in resan i samband med bröllopet i så fall. Du får gärna maila mig på josefin.landhagen@home.se ang de önskemål du har samt uppskattade tid du vill avsätta för fotografering, jag har både timpris och paketpris.

    Önskar en fin söndag, kram!

Kommentera

