om bokstavskombinationer

Jag har fått tips från olika håll att det kanske ligger någon bokstavskombination bakom Alexanders ibland helt galna beteende. Just nu går det upp och ner på förskolan.. Idag har varit en riktigt rutten dag helt generellt, och att då behöva addera att Alexander knuffat den, bitit den och gjort si och så, det gör mig riktigt deppig. Kan inte detta vara över snart? Varför är han såhär? Då kommer vi in på bokstäverna igen. Jag är inte drabbad av ”det-är-inget-fel-på-mina-barn”-syndromet, även om Jag förstås önskar dem friska och välmående. Men, när jag läser om tex ADHD, ADD etc, de vanligaste, så hittar jag ändå ingen som känns som att den passar in. De flesta diagnoser är svåra att ställa före fem års ålder. Men jag önskar absolut att vi hellre fick en diagnos och att Alex fick hjälp. Jag önskar att han kunde leka snällt med andra barn så att man fick höra positiva saker istället. JAg undrar om det är något som kunde varit annorlunda om Jag hade gått mer på öppna? Nu drar jag mig för att gå dit för att jag inte räcker till åt bägge mina barn. Ska jag passa på Alex konstant får jag dra med mig J på armen, och då får ju inte han leKa ordentligt heller. Och jag är trött på att behöva skämmas för min egen sons uppförande. Det känns som att alla omkring på t.ex. förskolan tror att detta är något vi lärt honom, något vi sysslar med hemma… 😦

Sen ska jag inte sticka under stol med att jag är rädd för att Jonathan ska bli likadan PGA att han ser hur storebror beter sig….?

Vi har hittat något som heter ”Trappan” här i Partille som jag ska ta kontakt med. Kanske kan få råd om vad vi kan göra. För ibland känner jag att jag inte orkar med, att jag bara vill ge upp. Fast det varar sällan länge, mest vill jag få njuta av min stora kille som den guldklimp han faktiskt är egentligen.

Det är fan inte lätt att vara förälder, det ska gudarna veta!!

Published with Blogger-droid v1.6.6
4 responses

  1. Nej inte är det lätt – varken att vara förälder eller barn! Och skämmas ska du absolut inte – det är nog tillräckligt jobbigt när det händer utan skamkänsla! Och jag är övertygad om att Alexander i alla lägen vet att han gått över gränsen och då behöver han ju en varm famn istället …. tror jag. Fortsätt du att vara den bästa mamma – den som jag vet att du är – även när det är jobbigt!!!! Vi som finns runt om er och vet hur det är älskar er lika mycket ändå!!! Men ka ni hitta någon hjälp/förklaring/diagnos så kanske det känns bättre ….?!
    Kram till er alla – mest kanske till Alexander just nu

  2. Nej inte är det lätt – varken att vara förälder eller barn! Och skämmas ska du absolut inte – det är nog tillräckligt jobbigt när det händer utan skamkänsla! Och jag är övertygad om att Alexander i alla lägen vet att han gått över gränsen och då behöver han ju en varm famn istället …. tror jag. Fortsätt du att vara den bästa mamma – den som jag vet att du är – även när det är jobbigt!!!! Vi som finns runt om er och vet hur det är älskar er lika mycket ändå!!! Men ka ni hitta någon hjälp/förklaring/diagnos så kanske det känns bättre ….?!
    Kram till er alla – mest kanske till Alexander just nu

  3. Han kan ju vara i en gråzon, för allt ska ju uppnås till en viss grad. Men jag har haft elever som hamnat mellan stolarna för att de inte hamnat på rätt sida om linjen eller vad man ska säga.

    Men det har kommit en del ny forskning, även om svenska forskare inte håller helt med men jag tycker utifrån det jag har läst att det kan stämma, att barn med adhd,add och inom autismspektrat har visat sig må bättre av ”ren” mat. Alltså inga halvfabrikat, godis och mat som innehåller e-ämnen med mera. Dr Lawlis har skrivit en jättbra bok, tycker jag, som heter The Add answer. Han tycker att vi är för snabba att medicinera barnen, för det passar inte alla, och att mycket går att ändra i kosten. Men skulle en sådan grej vara intressant går det ju att läsa in sig på ämnet.
    Finns här om du behöver bubbla ur dig.
    kramar

  4. Han kan ju vara i en gråzon, för allt ska ju uppnås till en viss grad. Men jag har haft elever som hamnat mellan stolarna för att de inte hamnat på rätt sida om linjen eller vad man ska säga.

    Men det har kommit en del ny forskning, även om svenska forskare inte håller helt med men jag tycker utifrån det jag har läst att det kan stämma, att barn med adhd,add och inom autismspektrat har visat sig må bättre av ”ren” mat. Alltså inga halvfabrikat, godis och mat som innehåller e-ämnen med mera. Dr Lawlis har skrivit en jättbra bok, tycker jag, som heter The Add answer. Han tycker att vi är för snabba att medicinera barnen, för det passar inte alla, och att mycket går att ändra i kosten. Men skulle en sådan grej vara intressant går det ju att läsa in sig på ämnet.
    Finns här om du behöver bubbla ur dig.
    kramar

Kommentera

