Kommer vårsnö kommer vårtö ..

Ja, låt oss för guds skull hoppas det i alla fall. Blev så grymt less när jag såg att det vräkte ned snö när vi skulle åka från Allum jag och Jonathan. Lyckligtvis var det ju uppehåll när jag gick med Alexander och J till förskolan imorse. Då hände istället något annat riktigt läskigt. Jag måste illustrera med en bild först för att inte behöva förklara allt i ord.. ni får ursäkta att den är så dåligt utformad… inte lätt att måla bra med pekplatta tycker jag!

Jag överdriver inte lutningen på backen. Det ÄR så brant vägen ner till förskolan. Då förstår ni att jag blev skiträdd när jag halkade till på vägen NER i TOPPEN AV BACKEN och höll på att ramla. Alexander stod på ståbrädan och Jonathan låg i vagnen. Jag vill inte tänka på vad som hade hänt mina barn om jag ramlat så illa att jag inte lyckats hålla kvar i styret av vagnen.
Detta har hänt en gång förut när vi gick där, men då var Pär med, som rusade fram för att ta Jonathan och vagnen, som jag höll benhårt trots att jag druttat i backen.

Sen dess har jag funderat på att skaffa någon form av rem som förbinder mig med vagnen. Som antingen sitter runt handleden och styret, eller runt min midja och styret. Såna kanske redan finns? Får googla på det. Eller så har jag funderat på att ha bromsen på i den backen och istället lyfta vagnen lite när jag går ner så att den, om jag ramlar och tappar taget, förhoppningvis inte rullar nerför backen utan bromsas av att bromsen är nere. Hua, det är inte skojigt, riktigt läskigt. Jag vill inte vara skyldig till att något händer mina älskade barn.

Så länge tänker jag styra upp med vår rem som vi har till ståbrädan, som man kan haka fast brädan i när de inte används så att den hänger lite i luften. Den har en ögla, så jag tänkte trä remmen runt styret och genom öglan, och sedan göra en annan ögla i andra änden som jag sedan har runt handleden. Det är bättre än inget. Och i det brantaste partiet precis i början av nedförsbacken får Alexander gå bredvid mig, dels blir det mindre att hålla emot = mindre risk att jag glider, och så är han bredvid mig istället om någonting händer. Då har jag en chans att hålla fast vagnen och Jonathan i vagnen, och Alexander behöver inte ramla alls.

Slutligen, var jag som sagt inne i Allum idag. Jag fick ett presentkort i julklapp, så jag köpte en sån där hel halsduk (som är som en ring ni vet) och ett par vantar på Lindex. Sen tittade jag lite på bodys till Jonathan, men hittade inget jag tyckte om. Så var jag på synsam och fixade till mina bågar, de har fått rätt mycket stryk av framför allt Jonathan och eftersom de är i titan är de väldigt lättböjliga och rätt så svaga med. Att det var på håret att de orkar bära upp mina tunga glas visste jag redan när jag fick dem, men det var de enda bågarna syncentralen kunde erbjuda mig som nickelallergiker… men idag på Synsam sa hon som hjälpte mig att böja till dem igen att de kommer att gå sönder när_som_helst. Jag har ett par snygga plastbågar från mina förra glasögon kvar, som jag nu tänker leta upp och ta med tillsammans med mina jag har idag för att se om de kan slipa in mina nuvarande glas i plastbågarna istället. Dels tål de mer, dels är de fräcka och jag var rätt så ledsen när jag var tvungen att byta bågar. Sen så står jag ju i väntlistan för operation av mina ögon och då vill jag inte lägga pengar på ett helt par nya, för det kommer jag ändå få behöva köpa efter operationerna. Och så vill jag gärna inte behöva röra sparkontot mer än vad som behövs. Pengarna sparas ju till bröllopet, inte glasögon till mig…
Nu måste jag ta hand om min minsta skrutt 🙂
8 responses

  1. Kära hjärtanes – en sån obehaglig upplevelse även om inget hände just idag!!! Men minnet kommer att finnas kvar länge.
    En idé – om du inte vill binda med rep så gör som jag gjorde när barnen var små och jag var rädd att tappa vagnen. Gå baklänges – dvs med vagnen bakom dej i stället för framför! Halkar du så måste ju vagnen först åka över dej innan den kan rulla vidare nedför branten. Kan se litet ”löjligt” ut med det stod jag hellre ut med än att något annat hände ….

  2. Kära hjärtanes – en sån obehaglig upplevelse även om inget hände just idag!!! Men minnet kommer att finnas kvar länge.
    En idé – om du inte vill binda med rep så gör som jag gjorde när barnen var små och jag var rädd att tappa vagnen. Gå baklänges – dvs med vagnen bakom dej i stället för framför! Halkar du så måste ju vagnen först åka över dej innan den kan rulla vidare nedför branten. Kan se litet ”löjligt” ut med det stod jag hellre ut med än att något annat hände ….

Kommentera

