Det härliga trotset

… jag skrev häromdagen att Alexander har kommit in en sån där härligt obstinat period igen.. På kvällarna är han oftast jättetrött vilket gör att ingenting är rätt och allting är fel, det blir mycket bråk då just nu. När jag var på väg ner för att byta i tvättmaskinerna förut mötte jag damen som bor rakt under oss i trappan… hon frågade mig ”hur det var med pojken egentligen, han låter så förtvivlad och ledsen”. Vad kunde jag säga annat än att han är i en jobbig ålder just nu och be om ursäkt. Men jag kände mig faktiskt nästan anklagad, för att det var vi som gjorde honom så ledsen och arg. Så är det inte, han kan bli så grymt arg Alexander att det är svårt att förstå. Han verkligen VRÅLAR av ilska, skriker, idag gjorde han nästan sönder sina glasögon i ren ilska. Det är jättejobbigt för oss, vi vill försöka undvika bråken samtidigt som det är nu som det är viktigt att han lär sig att det är jag och Pär som bestämmer. Att försöka förhandla i de här lägena går inte, ingenting går då. Men jag lärde mig ikväll, då jag testade att ignorera honom då han från att själv ha propsat på att bada helt plötsligt inte längre skulle bada, att det funkade faktiskt. Han sa väl att han inte ville en fem,sex gånger, sen gick han självmant i badet och sen gick badandet som en dans…Avslutningen på kvällen blev riktigt bra, och Alexander somnade på 2 röda sen, men det grämer mig. Jag vill vara alla till lags och att veta att barnen stör vår granne känns förstås inte särskilt kul, samtidigt som jag känner mig som världens sämsta mamma som inte kan lugna ner Alexander och försöka mota såna utbrott.

Ja, det blir att fortsätta försöka kompromissa och undvika konflikter så gott det går, utan att han för den sakens skull kör över oss eller så. Sen får jag bara hoppas att grannen står ut…. men med tanke på hur hon sa saker och tittade på mig kanske jag får försvara mig inför socialen snart…

Trotsålder är ingen kul ålder….

4 responses

  1. Hej
    Skit i tanten under, om hon har barn själv så vet hon vad 3 år och trots innebär, i annat fall så har hon ingen aning om vad hon pratar om.
    Det är inte lätt det förstår jag. men det går över så småningom.
    kramis
    emmis

  2. Hej
    Skit i tanten under, om hon har barn själv så vet hon vad 3 år och trots innebär, i annat fall så har hon ingen aning om vad hon pratar om.
    Det är inte lätt det förstår jag. men det går över så småningom.
    kramis
    emmis

Kommentera

