Ögonoperation och jobb

Idag har jag gjort en riktig sjukhusrunda. Kl 7 imorse tog jag bussen ut till Mölndals sjukhus för att träffa ögonkirurger och prata om operation. Först fick jag göra den sedvanliga synundersökningen (sitta och rabbla upp bokstäver från en tavla, ni vet). Jag hatar den, har alltid gjort, eftersom jag skäms över att jag inte ser allt. Kanske tycks vara en konstig sak att skämmas för, men jag gör det. Efter det mättes ögontrycket som var lite högt… men inte för högt antar jag för det var inget som doktorn tog upp sen… (och inte jag heller då).

De tyckte väl att vi lika gärna kunde vänta med operation eftersom det gått så långt att de inte kan göra den ”enkla” operationen längre utan en mer tidskrävande och avancerad, som kräver sövning. Men jag lyckades få doktorn att förstå att JAG VILL operara mig nu. Och då lyssande han och satte upp mig på väntelista! Riskerna bedöms som minimala, däremot är jag fullt medveten om att jag kanske kommer att få leva med ögondroppar resten av mitt liv, och att jag kommer att få göra om operatonen 3-4 gånger till i mitt liv (beroende på hur länge jag har tänkt leva, som doktorn så skämtsamt uttryckte det).

Vad är det då för operation som skall göras?
Jag illustrerar med en bild:

,
Linsen kommer att opereras bort först och främst, och ersättas med en ny som sys fast runt om (det är denna tråd som inte håller längre än ca 15 år, som gör att jag måste reopereras ett antal gånger). Men, de måste operera bort glaskroppen också, dvs det stora röda som sitter bakom och innehåller salthaltig vätska. Det kan eventuellt då bli så att kroppen inte kan filtrera ut all vätska utan att jag kommer att behöva hjälpa kroppen med detta mha ögondroppar. Många utav er har säkert hört talas om Glaukom, eller grön starr? Det innebär en skada på synnerven och den kan bland annat orsakas av högt ögontryck (men måste inte). Om ögat inte klarar av att filtrera bort vätskan efter operationen, kommer ögontrycket att öka och hota synnerven. Därför kommer jag kanske behöva ta droppar resten av mitt liv. Men som doktorn sa ”alla får det inte. Några får det inte alls, några får det under en övergående period innan ögat har stabiliserat sig, och några lever med det resten av sitt liv.”
Oavsett vad som händer mig så tar jag den risken, för det känns inte som världens besvärligaste grej att behöva ta ögondroppar 3-4 ggr per dag. Det är ju en ny rutin bara. Fast mest hoppas jag ju att jag slipper det över huvud taget.
Oavsett, så är läget nu, och jag står som sagt numer på väntelistan och kommer att få operera det ena ögat någon gång i vår. Det känns skönt att jag kommer att sövas och få ligga på avdelningen första natten efter operation så jag får lite extra uppsikt.
Just nu känns det faktiskt helt grymt bra!
Efter besöket där åkte jag hem en snabbis, tog ett äpple och bidade tiden en stund innan det var dags att ta sig till Östra Sjukhuset för att träffa min blivande chef. Det blev ett väldigt effektivt möte får jag säga. Kort ialafall. Det går nämligen fortfarande magsjuka, och 4 av klinikens avdelningar är helt stängda för besökande. Att jag fick komma in var en ren ynnest, kan man säga 😛
Jag kommer att få en timanställning där, men tyvärr inte så mycket mer, inte ens i sommar. Å andra sidan så trodde hon att det kunde ligga på mellan 50-75% tjänstgöring och i och med att Jonathan inte börjar förskolan förrän augusti känns det ändå ganska optimalt. Och nu har jag ju fått in foten på sjukhuset och hoppas och tror att jag med lite mer erfarenhet i bagaget sen kan få ett vik eller fast tjänst sen i höst.
Chefen skall höra av sig i slutet av februari, då magsjukan förhoppningsvis är borta och vi kan börja planera inskolningen. Jag är väldigt tacksam att de anser att jag ska få slippa börja jobba när det går den värsta magsjukan där på flera år, tack tack tack!
Så så ser det ut här. För övrigt skiner solen idag och Partille visar sig från sin bästa sida. Alexanders rum har blivit SÅ FINT med de nya möblerna. Pär har handlat de sista lådorna idag så sen när allt är färdigmonterat så lägger jag upp en bild så ni får se.
Kram!
2 responses

  1. Plus och minus tar alltid ut varandra har jag märkt! Jag tycker att du ska ta fasta på att det ju faktiskt går att operera till det mycket bättre. Jag antar att synen blir som vid glaukom – alltså bättre till mycket bättre ….?!
    Och med löfte om ett timvik måste väl också kännas som en vinst – om än kanske inte den allra högsta!
    Du har gjort det bra idag!
    Kram!

  2. Plus och minus tar alltid ut varandra har jag märkt! Jag tycker att du ska ta fasta på att det ju faktiskt går att operera till det mycket bättre. Jag antar att synen blir som vid glaukom – alltså bättre till mycket bättre ….?!
    Och med löfte om ett timvik måste väl också kännas som en vinst – om än kanske inte den allra högsta!
    Du har gjort det bra idag!
    Kram!

Kommentera

