Planen

Det har varit lite turbulent de senaste dagarna när allt ställts på sin ända. Planen var ju att Pär skulle hitta jobb, jag skulle timjobba och så skulle vi börja jobba bägge två till sommaren. Nu är planen istället att Pär skall plugga den här utbildningen från januari – november. Han har fått motivera för mig, och den blir ett bra komplement till den utbildning han redan har så han blir mer attraktiv på arbetsmarknaden. Efter en kik runt på ams.se kan jag köpa det.
Så trots att jag egentligen såg fram emot en förbättrad ekonomi nu får vi leva skralt ett tag till, fast vi har åtminstone lite mindre hyra nu, alltid ett +. Känns inte kul att dra på oss mer CSN-lån, men jag vill tro på att detta ska hjälpa Pär få jobb med det han vill jobba med. Han har fått lite krav på sig också från min sida. Det kan låta hårt, men eftersom Pär inte är den mest studiemotiverade varelse på denna jord tror jag att det kommer behövas för att han skall se till att plugga på så han fixar tentor, arbeten etc. För jag har varken tid eller lust att tjata mer på honom, och jag vägrar ha en sommar till som den som var nu med allt skit som blev. Jag är trött på att aldrig kunna känna att man kan hitta på något t.ex. gå och bowla, utan att det skall innebära att ekonomin går i kras, eller handla något fint till mig själv eller till barnen. Ta en fika, whatever. Att en förbannad hundralapp på en bussbiljett ska spela roll. Så TRÖTT. Jag känner mig som en förbannad parasit. Jag är inte den som tycker om att leva av andra, vad ni än har fått för er, vissa personer som alltid kommer med fina kommentarer som att ”vi måste lära oss klara oss själva”. Tror ni inte att det är vad JAG iallafall, vill? Jag hatar att inte kunna betala, att behöva låna, att vara den i familjen jämnt som inte kan, som inte har råd, som alltid sänker resten av skeppet.

Men jag orkar att ha mindre med pengar fram till sista november nästa år, det gör jag, men sen får det banne mig vara nog. Med vår mindre hyra nu skall det nog funka lite bättre ändå, det handlar trots allt om 2500 kr mindre i månaden. Hoppas nu att jag kan få ett av timviken så vi kan dryga ut vår kassa, jag vill jobba, jag behöver jobba. Så vi kanske kan åka upp till Stavanger i vår jag och Pär och hälsa på Andreas och Linn, så vi kan gå på Liseberg i sommar, så vi kan fira våra barns födelsedagar, alla andras födelsedagar. Inreda hemmet etc etc.

Kommentera

