Dag 03 – Mina föräldrar

Idag ska jag skriva om min mamma och pappa. Eftersom de dock varit skilda sen jag var 2 år och jag i princip har vuxit upp med både mammas man Thomas och pappas fru Sita, kommer jag att skriva några ord om dem också. Naturligtvis är de inte mina föräldrar, men de har på sina sätt påverkat min barndom också.

MAMMAEftersom jag inte ens har frågat min mamma om det är okej att jag skriver här så kan jag inte skriva värsta uttömmande, det vill jag nog inte oavsett. Men det som känns helt okej att berätta är att min mamma är född och uppvuxen i Vänersborg. Där bodde också min älskade morfar tills han gick bort i augusti för lite mer än 2 år sedan. Mamma är utbildad undersköterska/mentalskötare och dessutom systemutvecklare (heter det så, mamma??). Jag älskar min mamma väldigt mycket, även om vi naturligtvis genom åren har haft många duster. Särskilt som vi bägge två har lika kort stubin och häftigt humör. Som mamma till två små kottar beundrar jag min mamma otroligt mycket som trots att vi inte var världens enklaste barn (i början av tonåren också, till råga på allt ;)) klarade av att högskoleutbilda sig.

PAPPA
Pappa är uppvuxen på landet tillsammans med tre syskon. Farfar har alltid varit bonde och det blev pappa också, fast vid sidan av. Som huvudsyssla är han elektriker och har en egen firma. Eftersom jag var så liten när mamma och pappa gick isär är jag uppvuxen med att vara varannnan helg hos pappa och så några veckor i sträck över sommarlovet. Dock flyttade jag till pappa när jag gick i 8e klass och då fick väl min älskade pappa lite större förståelse för hur mamma hade haft det och hur det är att ha en ettrig tonårsdotter på heltid …. *skäms* Pappa har väl lite längre stubin men kan också bli riktigt arg, förstås.

Gemensamt vill jag säga att jag har har helt underbara föräldrar och jag skulle inte vilja ha några andra. De har ALLTID peppat mig att jag klarar saker jag företar mig, och alltid stöttat mig, till exempel när jag ville flytta till Bollerup och göra praktiken utomlands i 7 veckor. De är måna och omtänksamma och världens bästa morfar och mormor till mina barn!

Thomas är mammas man och är en skojfrisk, händig och väldigt snäll man som jobbar på industri. Han kallas även för fixar-frasse, och det beror naturligtvis på att han kan kirra ALLT. Han har bland annat byggt den fina vagga som bägge barnen har spenderat sina första månaders sömn i. Cykla är något han gjort länge och har cyklat Vätternrundan >10 gånger. Thomas har också två egna barn, S och J.

Sita heter egentligen Rosita och jobbar som nattsjuksköterska på en medicinavdelning. Hon var duktig och slutade röka för ett antal år sedan. Dock har hon fortsatt med snus så nikotinet finns ju kvar men ändå. Sita är duktig på att laga mat och tycker om att fixa och dona med saker och ting. Hon har dessutom en tvillingsyster, men även om de är lika varandra så har jag inga problem att hålla isär dem, de ser helt olika ut.

Det var lite kort om mina föräldrar och deras respektive, lite längre fram i detta projekt skall jag skriva om mina syskon också, som jag ju har tre stycken av 🙂 sen får vi se hur det blir med att skriva varje dag framöver. Imorgon kommer första gänget som skall hjälpa oss att påbörja resan ner till västkusten och så ska vi ut och käka pizza och fira litegrann. Även om bredband och annat skall vara färdigt att kopplas in i nya lägenheten sen så kommer vi ju knappast att prioritera det det första vi gör, men kanske att vi vill ha en liten paus i allt packande och då plockar fram datorn.

Så dag nummer fyra och de efterkommande lär troligtvis dröja, hur länge återstår att se!

2 responses

  1. Vendela var så lugn o nöjd på tåget 🙂 Duktiga tjejen!
    Sjal är jättemysigt! Jag fick låna Linas trikåsjal. Till större barn finns det vävda sjalar, 10 kg ska nog inte vara för tungt om man orkar i ryggen.. Titta på http://www.sjalbarn.se där finns olika sjalar och knytningar. Jag ska komplettera med en bärsele också eftersom det är lite enklare att ta på och av och dessutom går bra med ytterkläder.
    Ha en mysig första advent idag! Kram

  2. Vendela var så lugn o nöjd på tåget 🙂 Duktiga tjejen!
    Sjal är jättemysigt! Jag fick låna Linas trikåsjal. Till större barn finns det vävda sjalar, 10 kg ska nog inte vara för tungt om man orkar i ryggen.. Titta på http://www.sjalbarn.se där finns olika sjalar och knytningar. Jag ska komplettera med en bärsele också eftersom det är lite enklare att ta på och av och dessutom går bra med ytterkläder.
    Ha en mysig första advent idag! Kram

Kommentera

