Eh?

Jag fick ett mail igår från kursansvarig i termin 6.
Någon student har lyckats (fråga mig fan inte hur!) driva igenom att de studenter som började läsa enligt gamla kursplanen (och alltså har haft uppehåll av olika anledningar) av någon anledning inte behöver klara den teoretiska delen av NKSE för att få ut kurspoängen.
Jag är en av dem.

Hon välkomnade oss dock att göra tentan ändå för det annars är ju NKSE-beviset inte fullständigt.

Klart som tusan att jag tänker göra tentan ändå. Jag VILL ha ett kvitto på att jag KAN och tänker rätt. Både praktiskt OCH teoretiskt.

Förlåt mig. Ni kanske tycker att jag ska vara tacksam för att jag inte behöver ha några krav på mig?
Nej, jag tycker snarare att det är grymt orättvist mot mina övriga klasskamrater. Vad skulle vi ha läst som rättfärdigar att vi slipper teori-NKSE?

Kan verkligen inte förstå hur de kunnat driva igenom det här. Vem kom ens på iden?

Skumt. Mycket skumt.

(och jag har tagit kontakt med kursansvarig och fått en bekräftelse på att det verkligen stämmer)

Ja, och ifall någon inte hänger med så är NKSE den nya slutexaminationen för sjuksköterskor som vi är den första kullen att göra på riktigt vid LiU (ja, förutom jag då uppenbarligen….). Den består av ett teoretiskt prov och ett praktiskt prov. Det är alltså det teoretiska provet jag inte behöver göra, dock det praktiska (tacka gudarna för det). En examination är ändå en examination och samma spelregler ska gälla för alla.

Kommentera

