Home

Har just sett en dokumentär på TV4Fakta om vår vackra planet. En mycket fin men också väldigt deprimerande dokumentär. Den illustrerar rakt på sak vad vi håller på att göra med vår planet och vilken ickeexisterande framtid för kommande generationer vi bygger genom vår oerhörda konsumtion på jordens resurser.

Säger jag som sitter här med både tv och dator igång. Är inte så mycket bättre själv, vet det. Men vi försöker iallafall att göra det vi kan genom att sopsortera och återvinna (känner oss ensamma i området, ser aldrig någon annan kämpa med alla byttor och säckar var 3e söndag innan tömning), vi åker ju kollektivt bägge två, och har ju faktiskt ingen bil så det blir att vi går istället. Så egentligen är det ju BRA att vi inte har bil. Vi gör slut på vår egen energi istället för jordens. På det planet iallafall. Sen konsumerar vi precis lika mycket som alla andra.

Blev väldigt deppig av den som sagt, men tipsar er om att försöka se den om ni inte gjort det. Den är väldigt informativ och det går liksom inte att blunda längre efter att ha sett bilderna.

Men. Om jag ska blunda lite och babbla om något trevligt här och nu så har vi, eller rättare sagt Pär för jag har haft en ”jag-får-sammandragningar-så-fort-jag-rör-mig-3-meter”-dag, plockat iordning på baksidan. Tagit fram möbler, parasoll, ja allt sånt där. Solen har värmt på riktigt fint emellan de mulna timmarna och vårkänslan is here. Mycket trevligt. Pär har också sågat ned en del av häcken precis vid vår lilla ingång på kanten för att man ska kunna köra ut och in den vägen med barnvagnen, mycket bra gjort av honom =D

Maten idag blev god! Skinkgryta var det med ris till. I skinkgrytan var det förutom köttet curry, russin, äpple, banan, lök, cocosmjölk, lite vatten och så och torrostade jordnötter. Om någon skulle känna sig sugen delar jag med mig av receptet! Vi unnade oss lite kycklingrulle igår så imorgon är det dags för pastarätten. Sen är ju en vecka med matro till ända och jag måste säga att jag är nöjd. Alltsomallt iallafall. Det blir lite inköp nu i början med alla 700 kryddor som jag inte haft tidigare, men å andra sidan gör man ju inte slut på en hel kryddburk varje gång utan vi får ju större o större förråd här hemma.

Någon förresten som vet var man köper limeblad (krydda) och grön currypasta?! Det ska vi använda till maten nästa vecka och har hittills inte hittat det.

Som det ser ut nu kommer vi nog att fortsätta med matro, men vi har ju en vecka till på oss att testa o utvärdera innan det är dags att bestämma sig!

Ciao

Kommentera

