Dag 2 med matro

Ja, igår kom maten från matro! Allt fräscht och i gott skick. Fast hade inga andra förväntningar, maten kommer dessutom från Hemköp och de har ju väldigt fin kvalite på det mesta (och priser därefter, varför vi inte handlat där förut. Ja och att det är en himla väg för oss att knata hela vägen dit bort).

Igår var jag ju ensam så då gjorde jag maten själv, en slags köttfärssås med massa goda kryddor i. Smakade mycket gott! Dessutom fick vi 5 matlådor, vilket ju är kanon eftersom vi använder det bägge två dagligen. Idag lagade jag Sjömanstorsk – en slags fiskgryta med potatis, lök och annat gottit i. Kändes mycket nyttigt också, men huruvida det var det vet jag inte. Även idag blev det MASSOR av mat över, så vi har gryta att äta i helgen också hehe. Hittills är vi nöjda bägge två med detta, det enda som kan bli om det skall fortsätta i denna takt är att vi inte kan förvara all mat som blir över. Men jag har fått insiderinfo från Kerstin att det inte är i alla portioner som det blir så mycket över (puh!).

Funderar på om jag ska göra god skinkgryta imorgon eller om det blir rårakor? Rårakorna känns ganska enkla och på onsdagar har Pär möte på jobbet så han kommer alltid hem senare och då är det ju smidigt med mat som är lätt att laga o värma upp igen. Hm, det blir nog rårakor låter det som vad? På fredag blir det iallafall det som verkar allra godast, ja tillsammans med skinkgrytan, nämligen en ugnspasta med mozarellaost, oliver och annat mumsigt.

(Nej, jag försöker inte alls anstränga mig för att ni ska bli sugna, det förstår ni väl?!)

Himla smidigt för övrigt att någon kom hem med recept och mat till dörren så vi slapp både tänka ut vad vi ska äta och harva oss ner till Willys. Jag får ganska mycket sammandragningar så fort jag står upp så därför är jag glad om jag slipper bära tungt, även om jag allt tar mig ut på promenader ändå.

Jaja, nog matsnackat kanske. Idag har jag hunnit med en det skolarbete. Hade lånat hem en hel avhandling om brännskador till min omvårdnadsexamination, men den ska fokusera mer på ett omvårdnadsbegrepp än själva brännskadan i sig och den avhandlingen handlade om allt annat utom just de aspekter jag letade efter. Så den får åka tillbaka till Norrköping imorgon. Däremot har jag kommit en bra bit med pedagogikexaminationen. Hittar jag bara lite mer litteratur i form av böcker och någon mer artikel så ska jag nog kunna skriva ner de där 1250 orden 🙂 Skönt att bli klar med allt jag kan. Är otroligt nog väldigt pigg efter helgen – jo nu är jag bra igen hurra! – så får passa på att utnyttja den energin. Kan i och för sig vara det fina vädret och det faktum att procentandelen snö minskar stadigt. Så skönt att gå utan att oroa sig för att halka hela tiden, vilken lyx det känns som nu!

Mina pojkar dammsuger, skönt att få lite avlastning. Jag hade satt upp ett beting idag att jag skulle göra både det ena och det fjärde. Sen insåg jag under dagen att om jag skulle få allt det där gjort skulle det ingen tid bli kvar åt att plugga – vilket ju är det jag ska göra först och främst. Så det fick bli en mellanväg att jag tog lite av det som jag satt upp på min lista och så pluggade jag sen. Så får jag fortsätta med nästa grej imorgon istället.

Tanken är väl att det ska bli vårfint i huset lagom till helgen iallafall!
Byta gardiner är en fin tanke men eftersom inget fönster på det här bygget egentligen är panelgardinvänligt så får samma gardiner hänga som har hängt där det senaste året. Kanske kan tvätta dem däremot och torka av gardinstängerna för att fräscha upp lite om jag nu ska göra något.
Får satsa på att gräva fram några påskdukar och kycklingar istället och placera på väl valda ställen. Har ju en jättestor godishöna som måste fyllas (och tömmas :P) förstås.

För övrigt pratade jag med pappas fru om helgen som var, och hon hade också väldigt ont i magen under torsdagen som jag, men sedan var det bra för hennes del. Det är ju ganska konstigt att en magsjuka håller i sig torsdag-måndag morgon, så vi funderade istället på om vi blivit matförgiftade av en maträtt vi bägge två åt på IKEA. Hursomhelst. Skiten är ÖVER.

Kommentera

