Laxpaj


Idag gjorde jag en laxpaj som blev väldigt god, kanske något smaklös. Är så grymt kass på kryddor till fisk.

Du behöver:
Pajskal (jag gjorde dubbel sats, det blev för mycket, så här är receptet på 1 sats så får du själv avgöra)
3 dl mjöl
125g margarin
2-3 msk vatten

Fyllning
3 laxfiléer
3 ägg
3 dl mjölk
salt
svartpeppar
citronpeppar
valfria grönsaker (jag hade spenat + en mix av morötter, blomkål & broccoli)

1. Sätt på ugnen på 225 grader
1. Skiva ner margarinet i mindre bitar och blanda det sedan med mjölet tills det blivit en smulig deg.
2. Blanda i vattnet och arbeta till en fin deg
3. Tryck ut degen i en pajform och ställ in i kylen 15 minuter för att ge skalet mer stadga
4. Blanda ägg, salt, peppar & mjölk till äggstanningen
5. Förstek laxen (kryddad med citronpeppar) så att den får fin yta och är ungefär halvfärdig (går ju med rå också men tar längre tid)
6. Blanda ner lax och grönsaker över pajskalet och häll sist över äggstanningen
7. In i ugnen på mittersta falsen tills äggstanningen stelnat, tog ca 30 min för mig.

Väldigt enkelt att göra. Blev dessutom 5 matlådor till oss, alltid kanon när man får några såna också.
Recept på vaniljsåsen kommer 🙂

One response

Kommentera

