Om söndagen

Morgonen var helt katastrof. No further comments.
Därefter ljusnade det, och jag och Alex tog på oss varma kläder och busade i snön en stund. Sen var vi och handlade mat och fyllde på förråden. Dessutom fick både Pär & jag presentkort på Cervera i julklapp, så vi svängde förbi Maxihuset också. Där blev det en ny stekpanna av lite bättre kvalité (men satan vad dyrt allt sånt är!!) & så en fin ljuslykta i smide som vi velat ha så himla länge.
Nu sitter den upphängd i hallen på nedervåningen & ger lite mysstämning. Mycket bra eftersom vi idag städar ut julen också och huset kan behöva lite extra mysutrustning som är mer användbar året om 🙂

Ikväll blir det älgstek till middag. För oss som inte är jägarfolk (än) så är detta en underbar lyx. Älskar älgkött, men det beror kanske på att jag äter det mer sällan.
Mina pojkar är ute och grejar och busar på baksidan och jag sköter the matlagning. Just nu inte särskilt avancerat eftersom köttet sköter sig själv i ugnen, men jag vågade ändå inte gå ut. Känns surt och fruktansvärt otacksamt att förstöra fint kött som man fått i julklapp bara för att jag tappar bort tiden.
Om jag gör vad jag ska kommer jag förmodligen gå i ide fram till på fredag nu. Ja, kanske ett inlägg på onsdag om det som ska hända då, men annars ska jag försöka hålla mig till mina böcker.
See you later!

———————————————————————————–

Måste bara tillägga, att maten blev kalasbra! Tänk att det kan vara så enkelt att laga god mat. Jag stekte älgköttet i 175 grader på nedersta falsen i ugnen tills den nått 75 grader. Innan hade jag marinerat den med vitlöksmarinad & när köttet var 65 grader hällde jag på matlagningsgrädde blandat med en mix för viltgryta (finns färdig att köpa, skitsmidigt!).

Igår ställde jag mig och gjorde en blåbärspaj & egengjord vaniljsås, det senare för första gången. Ack så enkelt det var, och vaniljssåsen blev kanongod (Pär hälsar bättre än den man köper *sträcker på sig*). Nej, det är ingen ÄKTA vaniljssås med vaniljstång utan med vanillinsocker.. men den dög ändå.

Så, ingen middag idag direkt för den som går på diet, ja förutom kanske älg för vilt är magert (eller?).
Och jag vet att min matportion skulle kunna vara för två pers. Funderade på om jag vågade lägga ut bilden eller inte med risk för att bli dömd, men får ta det! Jag var väldigt hungrig… och sen är det faktiskt väldigt mycket sallad på också …



Vill dock påpeka att jag inte äter såhär mycket varje dag. Jag åt mycket idag, för att det var älg & blev gott…

8 responses

  1. Viltkött är väldigt magert och nyttigt kött =) Såg supergott ut. Mmm blåbärspaj, längtar. Men om sex veckor ska jag göra kladdkakscheesecake! jippie!
    Nu väntar 1300kcalveckan nu som kommer. Inget utrymme då. Ner till 1000 och sen upp till 14-1500 tills jag är nöjd =)

  2. Viltkött är väldigt magert och nyttigt kött =) Såg supergott ut. Mmm blåbärspaj, längtar. Men om sex veckor ska jag göra kladdkakscheesecake! jippie!
    Nu väntar 1300kcalveckan nu som kommer. Inget utrymme då. Ner till 1000 och sen upp till 14-1500 tills jag är nöjd =)

  3. Gumman, du ska inte ursäkta dig för att du tar en stor portion. Är man hungrig så är man, ingen skall döma någon för det! (Tar gärna recept på vaniljsåsen btw. :))

  4. Gumman, du ska inte ursäkta dig för att du tar en stor portion. Är man hungrig så är man, ingen skall döma någon för det! (Tar gärna recept på vaniljsåsen btw. :))

  5. Det där såg gottit ut. Tycker inte portionen såg så för stor ut. Du har ju sallad på med 😉 Oh ibland är man bara sådär hungrig att man måste få äta tills man blir proppmätt. Gott såg det ut att vara iaf.

  6. Det där såg gottit ut. Tycker inte portionen såg så för stor ut. Du har ju sallad på med 😉 Oh ibland är man bara sådär hungrig att man måste få äta tills man blir proppmätt. Gott såg det ut att vara iaf.

Kommentera

